Algemene Voorwaarden Sluis Watersport

Artikel 1 - Begrippen
1.1 In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.
1.2 Aanbod: Ieder schriftelijk aanbieding c.q. offerte aan Klant tot het leveren van Producten en/of verrichten van Werkzaamheden door Sluis Watersport.
1.3 Sluis Watersport: de aanbieder van Producten en/of de aannemer die het werk zelfstandig of onder zijn leiding door anderen doet uitvoeren.
1.4 Klant: De natuurlijke persoon handelend in de uitoefening van bedrijf of beroep, die een Overeenkomst (op afstand) aangaat met Sluis Watersport.
1.5 Producten: De Producten die door Sluis Watersport worden aangeboden, zijn (tweedehands) buitenboord motoren, onderdelen, onderhoudsartikelen en andere watersport gerelateerde producten.
1.6 Diensten: Het in bewaring nemen van zaken die toebehoren aan Klant.
1.7 Werkzaamheden: De werkzaamheden die Sluis Watersport aanbiedt zijn alle werkzaamheden in de ruimste zin van het woord binnen de reparatie en het onderhoud van Producten.
1.8 Overeenkomst: de koopovereenkomst en de Overeenkomst, waarbij Sluis Watersport zich jegens Klant verbindt om buiten dienstbetrekking een werk van stoffelijke aard tot stand te brengen en op te leveren tegen een door de Klant te betalen prijs in geld, waarmee deze algemene voorwaarden een onverbrekelijk geheel vormen.

Artikel 2 - Toepasselijkheid
2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk Aanbod van Sluis Watersport, elke Overeenkomst tussen Sluis Watersport en Klant en op elk werk en/of elk Product dat door Sluis Watersport wordt aangeboden.
2.2 Voordat een Overeenkomst (op afstand) wordt gesloten, krijgt Klant de beschikking over deze algemene voorwaarden. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal Sluis Watersport aan Klant aangeven op welke wijze Klant de algemene voorwaarden kan inzien.
2.3 Afwijking van deze algemene voorwaarden is in beginsel niet mogelijk. In uitzonderlijke situaties kan van de algemene voorwaarden afgeweken worden als dit expliciet en schriftelijk met Sluis Watersport is overeengekomen. De algemene voorwaarden van Klant zijn niet van toepassing.
2.4 Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op aanvullende, gewijzigde vervolgopdrachten en opdrachten in de toekomst van Klant.
2.5 Indien een of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden gedeeltelijk of geheel nietig zijn of worden vernietigd, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden in stand, en zal de nietige/vernietigde bepaling(en) vervangen worden door een bepaling met dezelfde strekking als de originele bepaling.
2.6 Onduidelijkheden over de inhoud, uitleg of situaties die niet geregeld zijn in deze algemene voorwaarden, dienen beoordeeld en uitgelegd te worden naar de geest van deze algemene voorwaarden.
2.7 Indien in deze algemene voorwaarden wordt verwezen naar zij/haar, dient dit tevens te worden opgevat als een verwijzing naar hij/hem/zijn, indien en voor zover van toepassing.

Artikel 3 - Het Aanbod
3.1 Alle door Sluis Watersport gedane aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders is aangegeven. Indien het Aanbod beperkt of onder specifieke voorwaarden geldig is, wordt dit uitdrukkelijk in het Aanbod vermeld.
3.2 Sluis Watersport is slechts aan een Aanbod gebonden indien de aanvaarding hiervan door Klant schriftelijk binnen 14 dagen wordt bevestigd. Niettemin heeft Sluis Watersport het recht een Overeenkomst met een potentiële Klant om een voor Sluis Watersport gegronde reden te weigeren.
3.3 Het Aanbod bevat een omschrijving van de aangeboden Werkzaamheden en/of Producten met bijbehorende prijzen. De beschrijving is dusdanig gedetailleerd zodat Klant in staat is om een goede beoordeling van het Aanbod te maken. Kennelijke vergissingen of fouten in het Aanbod kunnen Sluis Watersport niet binden.
3.4 Indien en voor zover sprake is van een aanbieding geldt dit niet automatisch voor nabestellingen en/of vervolgopdrachten. Aanbiedingen zijn slechts geldig tot de voorraad strekt, en volgens het op-is-op-principe.
3.5 Levertijden, termijnen en opgegeven uren in het Aanbod van Sluis Watersport zijn indicatief en geven de Klant bij overschrijding ervan geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
3.6 Een samengestelde prijsopgave verplicht Sluis Watersport niet tot levering van een deel van de in de aanbieding of offerte begrepen zaken tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.

Artikel 4 - Totstandkoming van de Overeenkomst
4.1 De Overeenkomst komt tot stand op het moment dat Klant een Aanbod c.q. offerte van Sluis Watersport heeft aanvaard en/of heeft betaald.
4.2 Sluis Watersport is niet gehouden aan een Aanbod indien Klant redelijkerwijs had kunnen verwachten of heeft moeten begrijpen of behoorde te begrijpen dat het Aanbod een kennelijke vergissing of verschrijving bevat. Aan deze vergissing of verschrijving kan Klant geen rechten ontlenen.
4.3 Sluis Watersport heeft het recht een Overeenkomst met een potentiële Klant om een voor Sluis Watersport gegronde reden te weigeren.

Artikel 5 - Duur van de Overeenkomst ten aanzien van Werkzaamheden
5.1 De Overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd en eindigt door voltooiing van de opdracht.
5.2 Klant is te allen tijde bevoegd de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk op te zeggen. Indien reeds een aanvang is gemaakt met de uitvoering van de Overeenkomst en Klant de Overeenkomst opzegt, is Klant de voor het gehele werk geldende prijs verschuldigd, verminderd met de besparingen die voor Sluis Watersport uit de opzegging voortvloeien, tegen aflevering door Sluis Watersport van het reeds voltooide werk. Indien de prijs afhankelijk was gesteld van de werkelijk door Sluis Watersport te maken kosten wordt de door de Klant verschuldigde prijs berekend op grondslag van de gemaakte kosten, de verrichte arbeid en de winst die Sluis Watersport over het gehele werk zou hebben gemaakt.
5.3 Beide partijen kunnen de Overeenkomst opzeggen op grond van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming indien de wederpartij schriftelijk in gebreke is gesteld, en haar een redelijke termijn is gegeven tot nakoming van diens verplichtingen en zij hierin toerekenbaar tekortschiet. Hieronder worden tevens verstaan de betalings- en medewerkingsverplichtingen van Klant.
5.4 Indien een reeds geplande afspraak door Klant wordt geannuleerd vanaf 24 uur tot de aanvangsdatum, is Sluis Watersport gerechtigd om de daarvoor gereserveerde tijd op basis van het vastgestelde uurtarief, alsmede reeds gemaakte kosten ten behoeve van de uitvoering van de Overeenkomst, in rekening te brengen bij Klant.
5.5 Klant is zelf tegenover derden aansprakelijk voor de gevolgen van de annulering en vrijwaart Sluis Watersport voor de hieruit voortvloeiende aanspraken van deze derden.

Artikel 6 - Meer- en minderwerk en wijzigingen
6.1 Indien tijdens de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat de Overeenkomst aangepast en/of aangevuld dient te worden, of op verzoek van Klant nadere Werkzaamheden nodig zijn om tot het gewenste resultaat van Klant te komen, is Klant verplicht om deze meer Werkzaamheden te vergoeden volgens het overeengekomen tarief. Sluis Watersport is niet verplicht om aan dit verzoek te voldoen, en kan van Klant verlangen dat daarvoor een aanvullende Overeenkomst wordt gesloten.
6.2 Indien een vaste prijs is overeengekomen voor de Werkzaamheden, zal Sluis Watersport Klant informeren over de bijkomende kosten c.q. financiële consequenties van het meerwerk.
6.3 Indien en voor zover voor het verrichten van bepaalde Werkzaamheden een vaste prijs is afgesproken, en het uitvoeren van die Werkzaamheden leidt tot extra Werkzaamheden die redelijkerwijze niet geacht kunnen worden in de vaste prijs te zijn inbegrepen, of de prijs verhoogd dient te worden als gevolg van de door Klant verschafte onjuiste gegevens welke voor de prijsbepaling van belang zijn, (tenzij Sluis Watersport de onjuistheid van de gegevens vóór het vaststellen van de prijs had behoren te ontdekken), is Sluis Watersport gerechtigd om deze kosten, na overleg met Klant, in rekening te brengen bij Klant.

Artikel 7 - Prijzen en betaling
7.1 Alle prijzen zijn in beginsel exclusief omzetbelasting (btw) en andere belastingheffingen. Voor Consumenten worden de prijzen inclusief btw weergegeven.
7.2 Tijdens de geldigheidsduur van het Aanbod worden de prijzen van de aangeboden Producten niet verhoogd, behoudens het geval dat er veranderingen zijn in btw-tarieven.
7.3 De prijzen zoals genoemd in het Aanbod zijn gebaseerd op de ten tijde van het afsluiten van de Overeenkomst geldende kostenfactoren zoals: de in- en uitvoerrechten, vracht- en lossingskosten, assurantie en eventuele heffingen en belastingen.
7.4 Wanneer Sluis Watersport op locatie van Klant de opdracht (deels) uitvoert, worden hiervoor bijkomende kosten (reis-, voorrij-, parkeer- en verblijfkosten) gerekend, tenzij anders overeengekomen. Voor Werkzaamheden die op basis van spoed of buiten kantooruren op verzoek van Klant uitgevoerd (moeten) worden, kan tevens een toeslag gerekend worden zoals overeengekomen in de offerte en/of Overeenkomst.
7.5 Klant kan geen rechten of verwachtingen ontlenen aan een vooraf afgegeven begroting, tenzij partijen uitdrukkelijk anders zijn overeengekomen. Indien de opgegeven prijs een richtprijs is, kan deze richtprijs gedurende de uitvoering van de Overeenkomst bijgesteld worden tenzij Sluis Watersport Klant zo tijdig mogelijk heeft gewaarschuwd voor de waarschijnlijkheid van een verdere overschrijding, en Klant in de gelegenheid heeft gesteld om het werk alsnog te beperken of vereenvoudigen. Sluis Watersport werkt, binnen de grenzen van redelijkheid, mee aan de beperking of vereenvoudiging. Dit geldt ook als de prijs afhankelijk is van de geschatte tijdsduur voor de uitvoering van werk.
7.6 Klant is verplicht om de overeengekomen aanbetaling binnen de opgegeven termijn te voldoen alvorens Sluis Watersport begint met de uitvoering van de Overeenkomst.
7.7 Klant is gehouden om het overeengekomen bedrag te voldoen binnen de uiterlijke betalingstermijn van 14 dagen.
7.8 Klant dient deze kosten ineens zonder opschorting, aftrek en/of verrekening te voldoen op het aan haar kenbaar gemaakte rekeningnummer en gegevens van Sluis Watersport. Klant kan enkel na expliciete en schriftelijke toestemming van Sluis Watersport een nadere termijn overeenkomen waarin het verschuldigde bedrag dient te worden betaald.
7.9 Betaling kan vooraf en/of achteraf te geschieden.

Artikel 8 - Incassobeleid
8.1 Wanneer Klant niet aan haar betalingsverplichting voldoet en niet binnen de daarvoor gestelde betalingstermijn heeft voldaan aan haar verplichting, is Klant zijnde een Bedrijf van rechtswege in verzuim. Klant zijnde een Consument zal eerst een schriftelijke aanmaning ontvangen met een termijn van 14 dagen na de datum van ontvangst van de aanmaning, om alsnog aan haar betalingsverplichting te voldoen met daarbij een opgave van de buitengerechtelijke kosten indien zij niet binnen die gestelde termijn aan haar verplichtingen voldoet, alvorens zij in verzuim raakt.
8.2 Vanaf de datum dat Klant in verzuim is, zal Sluis Watersport zonder nadere ingebrekestelling aanspraak maken op de wettelijke (handels)rente vanaf de eerste verzuimdag tot algehele voldoening en vergoeding van de buitengerechtelijke kosten conform artikel 6:96 BW te berekenen volgens de staffel uit het besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten van 1 juli 2012.
8.3 Indien Sluis Watersport meer of hogere kosten heeft gemaakt welke redelijkerwijze noodzakelijk zijn, komen deze kosten in aanmerking voor vergoeding. Ook de gemaakte gerechtelijke en executiekosten zijn voor rekening van Klant.

Artikel 9 - Uitvoering werkzaamheden
9.1 Sluis Watersport zal zich inspannen om de Overeenkomst met de grootst mogelijke zorgvuldigheid uit te voeren zoals van een goed Aannemer verlangd mag worden. Alle Werkzaamheden worden uitgevoerd op basis van een inspanningsverbintenis, tenzij expliciet en schriftelijk een resultaat is overeengekomen dat uitvoerig is beschreven. In geen geval staat Sluis Watersport ervoor in dat de uitgevoerde Werkzaamheden en/of de door haar geleverde zaken geschikt zijn voor het door Klant beoogde doel.
9.2 Sluis Watersport vraagt geen vergunningen of andere al dan niet verplichte documenten en toestemmingen aan bij overheden of andere instanties. Klant is zelf verantwoordelijk voor het tijdig verkrijgen van benodigde vergunningen en/of benodigde toestemmingen. Schade en/of vertraging als gevolg van het ontbreken van deze vergunningen of toestemmingen komt voor rekening en risico van Klant. Klant vrijwaart Sluis Watersport expliciet voor alle (gevolg)schade als gevolg van het ontbreken van vergunningen en toestemmingen. Sluis Watersport zal de (gevolg)schade in rekening brengen bij Klant die gehouden is de schade aan Sluis Watersport te vergoeden.
9.3 Sluis Watersport is gerechtigd om voor de uitvoering van de Werkzaamheden naar eigen inzicht derden in te schakelen.
9.4 Sluis Watersport heeft het recht reclame te maken voor haar bedrijf wanneer zij op locatie van Klant werkzaam is.
9.5 Klant is verplicht ervoor zorg te dragen dat:
9.5.1 Alle voor de uitvoering van de Overeenkomst benodigde informatie, gegevens en bescheiden op de door Sluis Watersport gewenste wijze aan Sluis Watersport ter beschikking worden gesteld;
9.5.2 Sluis Watersport op de overeengekomen data en tijden toegang krijgt tot de werklocatie.
9.5.3 De door haar ingeschakelde derden hun Werkzaamheden en/of leveringen dusdanig verrichten, zodat Sluis Watersport geen vertraging en geen belemmering ondervindt bij de uitvoering van de Overeenkomst c.q. Werkzaamheden;
9.5.4 De werklocatie in zodanige staat is dat Sluis Watersport ongehinderd haar Werkzaamheden kan verrichten en/of voortzetten;
9.6 Indien Klant niet tijdig aan de in dit artikel genoemde verplichtingen voldoet, is Sluis Watersport gerechtigd de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten tot het moment dat Klant wel aan haar verplichtingen heeft voldaan.
9.7 Indien Klant haar verplichtingen niet nakomt en Sluis Watersport nalaat van Klant nakoming te verlangen, tast dit het recht van Sluis Watersport om op een later tijdstip alsnog nakoming te verlangen niet aan.

Artikel 10 - (Op)Levering Werkzaamheden
10.1 Indien er gesproken is over werkdagen, wordt hieronder verstaan alle (werkbare) kalenderdagen met uitzondering van de erkende nationale feestdagen en weekenden.
10.2 Klant heeft een zelfstandige verantwoordelijkheid voor het beheer, gebruik en onderhoud van de door Sluis Watersport gemaakte en/of (op)geleverde zaken.
10.3 Indien Sluis Watersport te kennen heeft gegeven dat het werk klaar is om te worden opgeleverd en Klant het werk niet binnen een redelijke termijn keurt en al dan niet onder voorbehoud aanvaardt dan wel in gebruik neemt, bewerkt of laat bewerken wordt Klant geacht het werk stilzwijgend te hebben aanvaard. Kleine gebreken die in de onderhoudstermijn hersteld kunnen worden, zijn geen reden tot het niet aanvaarden van het opgeleverde indien dit de ingebruikname niet in de weg staat. Na de aanvaarding wordt het werk als opgeleverd beschouwd.
10.4 Na oplevering is het werk voor risico van de Klant. Derhalve blijft zij de prijs verschuldigd, ongeacht tenietgaan of achteruitgang van het werk door een oorzaak die niet aan Sluis Watersport kan worden toegerekend.
10.5 Sluis Watersport is niet aansprakelijk voor gebreken die de Klant op het tijdstip van oplevering redelijkerwijs had moeten ontdekken, behoudens opzet op bewuste roekeloosheid van Sluis Watersport.

Artikel 11 - Reparatie en/of Onderhoud
11.1 Indien overgekomen, zal Sluis Watersport onderhoud c.q. reparatie verrichten. De omvang van de onderhoudsverplichting strekt zich uit tot hetgeen expliciet door partijen is overeengekomen. Sluis Watersport zal Klant informeren over alle omstandigheden die van invloed kunnen zijn op (de beschikbaarheid) van het onderhoud.
11.2 Klant is verplicht om eventuele gebreken, fouten of andere storingen schriftelijk te melden aan Sluis Watersport, waarna Sluis Watersport overeenkomstig zijn gebruikelijke procedures de gebreken zo spoedig mogelijk en naar zijn beste vermogen zal herstellen en/of verbeteringen  zal aanbrengen. Indien wenselijk is Sluis Watersport gerechtigd om eerst tijdelijke oplossingen aan te brengen, waarna in overleg met Klant een structurele oplossing bedacht en uitgevoerd kan worden.
11.3 Klant is gehouden zijn medewerking op eerste verzoek te verlenen aan Sluis Watersport.
11.4 Sluis Watersport stelt de vervangen onderdelen beschikbaar aan Klant na het uitvoeren van de de opdracht indien Klant hier voorafgaand aan de opdracht om heeft gevraagd.

Artikel 12 - Onderzoek, reclamaties
12.1 Klant is gehouden het geleverde te (doen) onderzoeken, onmiddellijk op het moment dat de zaken hem ter beschikking worden gesteld respectievelijk de desbetreffende werkzaamheden zijn uitgevoerd. Daarbij behoort Klant te onderzoeken of kwaliteit en kwantiteit van het geleverde overeenstemt met de Overeenkomst en de Producten voldoen aan de eisen die daaraan in het normale (handels-) verkeer gelden. Eventuele gebreken dienen binnen zeven dagen na ontdekking schriftelijk aan Sluis Watersport te worden gemeld.
12.2 Klant is verplicht te onderzoeken en zichzelf te informeren op welke wijze het Product gebruikt dient te worden en bij persoonlijk gebruik, het Product conform de gebruiksaanwijzingen te testen. Sluis Watersport erkent geen aansprakelijkheid voor het verkeerd gebruiken van het Product door Klant.
12.3 Indien ingevolge het vorig lid tijdig wordt gereclameerd, blijft Klant verplicht tot betaling van de gekochte zaken. Als Klant gebrekkige zaken wenst te retourneren, dan geschiedt zulks uitsluitend met voorafgaande schriftelijke toestemming van Sluis Watersport op de wijze zoals door Sluis Watersport aangegeven.
12.4 Indien Klant zijnde een Consument zijn herroepingsrecht gebruikt, zal hij het Product en alle toebehoren in originele staat en verpakking retourneren aan Sluis Watersport, conform de retour instructies van Sluis Watersport. De directe kosten voor retourzendingen zijn voor rekening en risico van Klant.
12.5 Sluis Watersport is gerechtigd een onderzoek te starten naar de echtheid en de staat van de geretourneerde Producten voordat terugbetaling zal plaatsvinden.
12.6 Terugbetalingen aan Klant worden zo spoedig mogelijk verwerkt, doch kan de terugbetaling uiterlijk 14 dagen duren na ontvangst van verklaring van Klant tot ontbinding. Terugbetaling geschiedt op het eerder opgegeven rekeningnummer.
12.7 Indien Klant haar reclamerecht uitoefent, heeft Klant zijnde een Bedrijf geen recht om haar betalingsverplichting op te schorten noch om openstaande facturen te verrekenen.
12.8 Bij gebreke van een volledige levering, en/of indien een of meerdere Producten ontbreken, en dit aan Sluis Watersport te wijten is, zal Sluis Watersport na een verzoek daartoe van Klant, het ontbrekende Product(en) nasturen dan wel de resterende order annuleren. De ontvangstbevestiging van de Producten is hierbij leidend. Enige schade die door Klant geleden is ten gevolge van de (afwijkende) omvang van de levering, kan niet verhaald worden op Sluis Watersport.

Artikel 13 - Tweedehands producten
13.1 Klant zijnde een Bedrijf dient direct na de aanschaf van het Product, het Product te onderzoeken of deze beantwoordt aan de Overeenkomst. Sluis Watersport geeft uitdrukkelijk geen garantie op de tweedehands producten, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. Sluis Watersport verklaart dat het product naar behoren is getest op het moment dat het product het magazijn verlaat. Klant kan geen rechten ontlenen aan een gebrekkig Product waarvan in het Aanbod de betreffende gebreken zijn vermeld.
13.2 Indien Klant een Consument betreft, heeft deze recht op vervanging van het Product indien wordt vermoed dat het Product bij aflevering niet aan de Overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomen zich binnen een termijn van 6 maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van het Product of de aard van de afwijking zich daartegen verzet. Voorgenoemde doet geen afbreuk aan het feit dat Sluis Watersport niet verantwoordelijk is voor de geschiktheid van de Producten voor elke individuele toepassing door de Klant. Klant dient de voorschriften en instructies van Sluis Watersport op te volgen.
13.3 Indien de te leveren zaken niet voldoen aan deze garanties, zal Sluis Watersport de zaak binnen redelijke termijn na ontvangst daarvan naar keuze van Sluis Watersport, vervangen of zorgdragen voor herstel. In geval van vervanging verbindt Klant zich reeds nu de vervangen zaak aan Sluis Watersport te retourneren en de eigendom aan Sluis Watersport te verschaffen.
13.4 De te dezen genoemde garantie geldt niet wanneer het gebrek is ontstaan als gevolg van onoordeelkundig of oneigenlijk gebruik of wanneer, zonder schriftelijke toestemming van Sluis Watersport, Klant of derden wijzigingen hebben aangebracht dan wel trachten aan te brengen aan de zaak of deze hebben aangewend voor doeleinden waarvoor de zaak niet bestemd is of onder abnormale omstandigheden zijn gebruikt.

Artikel 14 - Opschorting
14.1 Sluis Watersport, is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de Overeenkomst terstond en met directe ingang te ontbinden, indien:
14.1.1 Klant de verplichtingen uit de Overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig nakomt.
14.1.2 Sluis Watersport, na het sluiten van de Overeenkomst op goede grond vreest dat Klant de verplichtingen niet zal nakomen.
14.1.3 Klant bij het sluiten van de Overeenkomst verzocht is om zekerheid of een aanbetaling te doen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de Overeenkomst, en deze betaling uitblijft of onvoldoende is.
14.1.4 Indien door vertraging zijdens Klant niet langer van Sluis Watersport kan worden gevergd dat zij de Overeenkomst tegen de oorspronkelijk overeengekomen condities zal nakomen, is Sluis Watersport gerechtigd de Overeenkomst te ontbinden.
14.1.5 indien zich omstandigheden voordoen welke van dusdanige aard zijn dat nakoming van de Overeenkomst in de huidige vorm in redelijkheid niet van Sluis Watersport kan worden gevergd.
14.2 Indien de ontbinding toe te rekenen is aan Klant is Sluis Watersport gerechtigd tot een schadevergoeding van Klant.
14.3 Indien de Overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door Sluis Watersport, treden Partijen in overleg voor de overdracht van nog te verrichten Werkzaamheden aan derden. De kosten voor overdracht komen voor rekening van Klant. Sluis Watersport zal Klant zoveel mogelijk vooraf inlichten over deze kosten. Klant is gehouden deze kosten binnen de daarvoor aangegeven termijn te voldoen, tenzij anders overeengekomen.

Artikel 15 - Garanties
15.1 Iedere garantie wordt expliciet schriftelijk overeengekomen. Garanties strekken nooit verder dan het hetgeen expliciet is overeengekomen.
15.2 Sluis Watersport voert de Werkzaamheden uit conform de in de branche geldende normen. Indien daarbij enige garantie is gegeven, is deze beperkt tot hetgeen uitdrukkelijk en schriftelijk is overeengekomen en slechts voor zover de garantie is ontvangen van de leveranciers. Tijdens de garantietermijn staat Sluis Watersport in voor een deugdelijke en gebruikelijke kwaliteit van het (op)geleverde.
15.3 Klant kan slechts een beroep doen op de door Sluis Watersport gegeven garantie indien Klant volledig voldaan heeft aan zijn betalingsverplichtingen.
15.4 Indien Klant zich terecht beroept op een overeengekomen garantie, is Sluis Watersport gehouden om een kosteloos herstel of vervanging van het (op)geleverde uit te voeren. Indien daarnaast sprake is van enige bijkomende schade, wordt aangesloten bij de hiervoor geldende bepalingen van de aansprakelijkheid van deze algemene voorwaarden.
15.5 De garantie vervalt zodra de garantietermijn is verstreken, de garantieverplichting vervalt, als Klant zelf aanpassingen maakt of laat maken aan het geleverde en/of het opgeleverde naar het oordeel van Sluis Watersport verkeerd gebruikt, behandelt of onderhoud.
15.6 Sluis Watersport staat ervoor in dat de Producten voldoen aan de Overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, bruikbaarheid en/of deugdelijkheid en de wettelijke regels/voorschriften ten tijde van de totstandkoming van de Overeenkomst. Dit geldt ook indien de te leveren zaken bestemd zijn voor het gebruik in het buitenland en Klant van dit gebruik ten tijde van het aangaan van de Overeenkomst uitdrukkelijk schriftelijk melding heeft gemaakt aan Sluis Watersport.
15.7 Voor de verkochte, geleverde en/of gemonteerde Producten met fabrieksgarantie gelden slechts de door deze leverancier gestelde garantiebepaling.

Artikel 16 - Privacy, gegevensverwerking en beveiliging
16.1 Sluis Watersport gaat zorgvuldig om met de (persoons)gegevens van Klant en Gebruikers van de website en zal deze slechts conform de privacy-statement gebruiken. Indien daarom gevraagd zal Sluis Watersport de betrokkene hierover informeren.
16.2 Indien Sluis Watersport op grond van de Overeenkomst dient te voorzien in beveiliging van informatie, zal deze beveiliging voldoen aan de overgekomen specificaties en een beveiligingsniveau dat gelet op de stand van de techniek, de gevoeligheid van de gegevens, en de daaraan verbonden kosten, niet onredelijk is.

Artikel 17 - Eigendomsvoorbehoud
17.1 Alle door Sluis Watersport geleverde zaken, blijven eigendom van Sluis Watersport totdat de Klant alle navolgende verplichtingen uit alle met Sluis Watersport gesloten Overeenkomsten is nagekomen.
17.2 Klant is niet bevoegd de onder het eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden noch op enige andere wijze te bezwaren indien het eigendom nog niet volledig is overgegaan.
17.3 Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, is Klant verplicht Sluis Watersport zo snel als redelijkerwijs verwacht mag worden daarvan op de hoogte te stellen.
17.4 Voor het geval dat Sluis Watersport haar in dit artikel aangeduide eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft Klant reeds nu onvoorwaardelijke en niet herroepbare toestemming en machtiging aan Sluis Watersport of door deze aan te wijzen derden om al die plaatsen te betreden waar de eigendommen van Sluis Watersport zich bevinden en die zaken mee terug te nemen.
17.5 Sluis Watersport heeft het recht om de door Klant aangekochte Product(en), onder zich te houden indien Klant nog niet (volledig) aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan, ondanks een verplichting tot overdracht of afgifte van Sluis Watersport. Nadat Klant alsnog aan zijn verplichtingen heeft voldaan zal Sluis Watersport zich inspannen om de aangekochte Producten zo snel mogelijk, doch uiterlijk binnen 20 werkdagen, te leveren aan Klant.
17.6 Kosten en overige (gevolg)schade als gevolg van het onder zich houden van de aangekochte Producten komen voor rekening en risico van Klant en zal op eerste verzoek aan Sluis Watersport worden vergoed door Klant.

Artikel 18 - Uitvoering van de bewaarneming
18.1 De opslag van de overeengekomen zaken zal plaatsvinden in de overeengekomen ruimte(n). Indien geen ruimte is overeengekomen zal Sluis Watersport de zaken opslaan in een hiervoor geschikte ruimte, zulks ter beoordeling van Sluis Watersport. Hiervoor behoeft Sluis Watersport geen toestemming van Klant.
18.2 Klant is zelf verantwoordelijk om een opslagverzekering voor de bewaarnemingsperiode af te sluiten.
18.3 Klant is verplicht zijn zaken terug te nemen uiterlijk op de laatste dag van de periode waarvoor de Overeenkomst loopt, zulks na betaling van al hetgeen, uit welke hoofde dan ook, aan Sluis Watersport verschuldigd, tenzij de Sluis Watersport instemt met een verlenging van de Overeenkomst. Klant zal Sluis Watersport schriftelijk opdracht geven tot aflevering van zaken, waarbij nadrukkelijk dient te worden omschreven aan wie de zaken moeten worden afgeleverd.
18.4 Sluis Watersport is in geen enkel geval aansprakelijk in geval van diefstal, brand en/of waterschade, tenzij er sprake is van opzet of een aantoonbare tekortkoming.

Artikel 19 - Overmacht
19.1 Sluis Watersport is niet aansprakelijk wanneer zij ten gevolge van een overmachtssituatie haar verplichtingen op grond van de Overeenkomst niet kan nakomen.
19.2 Onder overmacht aan de zijde van Sluis Watersport wordt in elk geval verstaan, maar is niet beperkt tot: (i) overmacht van toeleveranciers van Sluis Watersport, (ii) het niet naar behoren nakomen van verplichtingen van toeleveranciers, (iii) gebrekkigheid van zaken, apparatuur, programmatuur of materialen van derden, (iv) overheidsmaatregelen, (v) elektriciteitsstoring, (vi) storing van internet, datanetwerk- en telecommunicatiefaciliteiten (bijvoorbeeld door: cybercriminaliteit en hacking) of van andere aard, (vii) natuurrampen, (viii) oorlog en terroristische aanslagen, (ix) algemene vervoersproblemen (x) ziekte en/of werkstakingen van het personeel van Sluis Watersport (xi) epidemieën en/of pandemieën die het openbare leven verstoren en (xii) overige situaties die naar het oordeel van Sluis Watersport buiten haar invloedssfeer vallen die de nakoming van haar verplichtingen tijdelijk of blijvend verhinderen.
19.3 Indien naar het oordeel van Sluis Watersport de uitvoering van de overeengekomen Werkzaamheden ten gevolge van natte weersomstandigheden, extreme hitte of terreinomstandigheden niet op het tijdstip of in de overeengekomen termijn kan worden uitgevoerd, heeft Sluis Watersport het recht de Werkzaamheden die daarop betrekking hebben te onderbreken en de Overeenkomst te verlengen met de duur van de niet gewerkte dagen zonder dat dit leidt tot aansprakelijkheid.
19.4 Indien een overmachtssituatie langer duurt dan 2 maanden, kan de Overeenkomst door elk van de partijen schriftelijk ontbonden worden. Indien op grond van de Overeenkomst reeds enige prestaties zijn verricht, wordt in een dergelijk geval naar verhouding afgerekend zonder enige verdere verschuldigdheid van deze prestaties van elke partij jegens elkaar.

Artikel 20 - Beperking van aansprakelijkheid Werkzaamheden
20.1 Indien het verrichten van Werkzaamheden door Sluis Watersport leidt tot aansprakelijkheid van Sluis Watersport jegens Klant of derden, is die aansprakelijkheid beperkt tot de in verband met de opdracht door Sluis Watersport in rekening gebrachte kosten (eenmaal de factuurwaarde, met uitzondering van de materiaalkosten, exclusief btw) tenzij de schade het gevolg is van opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid zijdens Sluis Watersport. De aansprakelijkheid is in ieder geval beperkt tot het schadebedrag welk door de verzekeringsmaatschappij maximaal wordt uitgekeerd per aanspraak per jaar.
20.2 Sluis Watersport is niet aansprakelijk voor gevolgschade in welke vorm dan ook, indirecte schade, bedrijfsschade, winstderving en/of geleden verlies, gemiste besparingen, schade door bedrijfsstagnatie.
20.3 Indien het werk na oplevering gebreken vertoont waarvoor Sluis Watersport aansprakelijk is (gebleken), dient Sluis Watersport in de gelegenheid gesteld te worden om de gebreken binnen een redelijke termijn weg te nemen, onverminderd de aansprakelijkheid voor schade ten gevolge van de gebrekkige oplevering, tenzij de kosten van herstel in geen verhouding zouden staan tot het belang van Klant bij herstel in plaats van schadevergoeding.
20.4 Indien de (gevolgen) van een ondeugdelijke uitvoering van het werk te wijten is aan gebreken of ongeschiktheid van zaken afkomstig van Klant, komen de gevolgen voor rekening van Klant, tenzij Sluis Watersport zijn waarschuwingsplicht heeft geschonden of anderszins met betrekking tot deze gebreken in deskundigheid of zorgvuldigheid te kort is geschoten. Ook is Sluis Watersport niet aansprakelijk voor het vroegtijdig in gebruik nemen van een gedeelte of het gehele werk door Klant.
20.5 Sluis Watersport is niet aansprakelijk voor schade die het gevolg is of kan zijn van enig handelen of nalaten naar aanleiding van (onvolkomen en/of onjuiste) informatie op de website of die van gelinkte websites.
20.6 Sluis Watersport staat niet in voor een juiste en volledige overbrenging van de inhoud van en door of namens Sluis Waterspor verzonden e-mail, noch voor de tijdige ontvangst ervan.
20.7 Schade als gevolg van het werken van natuurproducten, zoals het krimpen en uitzetten van hout, leidt niet tot aansprakelijkheid van Sluis Watersport, tenzij sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid. Herstel van schade als gevolg van het werken van gebruikte materialen geldt als meerwerk.
20.8 Alle aanspraken van Klant wegens tekortschieten aan de zijde van Sluis Watersport vervallen indien deze niet schriftelijk en gemotiveerd zijn gemeld bij Sluis Watersport binnen een jaar nadat Klant bekend was of redelijkerwijs bekend kon zijn met de feiten waarop zij zijn aanspraken baseert. De aansprakelijkheid van Sluis Watersport vervalt na een jaar na het eindigen van de Overeenkomst tussen partijen.
20.9 De werkzaamheden kunnen met zich meebrengen dat garanties van derden, waaronder begrepen fabrieksgaranties komen te vervallen. Sluis Watersport is niet aansprakelijk voor schade van Klant als gevolg van het verlies van enige garantieaanspraak bij derden.
20.10 Sluis Watersport is niet aansprakelijk voor in het water gevallen of geworpen zaken tijdens de werkzaamheden op of aan het water, tenzij sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid.

Artikel 21 - Beperking aansprakelijkheid product verkoop
21.1 Indien het uitvoeren van de Overeenkomst door Sluis Watersport leidt tot aansprakelijkheid van Sluis Watersport jegens Klant of derden, is die aansprakelijkheid beperkt tot de in verband met de Overeenkomst door Sluis Watersport in rekening gebrachte kosten tenzij de schade is ontstaan wegens opzet of grove schuld. De aansprakelijkheid van Sluis Watersport is in ieder geval beperkt tot het schadebedrag dat door de verzekeringsmaatschappij maximaal wordt uitgekeerd per aanspraak per jaar.
21.2 Sluis Watersport is niet aansprakelijk voor gevolgschade, winstderving en/of geleden verlies, gemiste besparingen en schade als gevolg van het gebruik van de geleverde Producten is uitgesloten. Voor Consument geldt een beperking conform hetgeen is toegestaan op grond van artikel 7:24 lid 2 BW.
21.3 Sluis Watersport is niet aansprakelijk voor en/of gehouden tot herstel van schade ontstaan door het gebruik van het Product. Sluis Watersport levert strikte onderhouds- en gebruiksinstructies die door Klant nageleefd dienen te worden. Alle schade aan Producten ten gevolge van het dragen en gebruiken is uitdrukkelijk uitgesloten van aansprakelijkheid (hieronder verstaan gebruikssporen, gebruiksschade, valschade, licht- en waterschade, diefstal, vermissing etc.).
21.4 Alle aanspraken van Klant wegens tekortschieten aan de zijde van Sluis Watersport vervallen indien deze niet schriftelijk en gemotiveerd zijn gemeld bij Sluis Watersport binnen een jaar nadat Klant bekend was of redelijkerwijs bekend kon zijn met de feiten waarop zij haar aanspraken baseert. Alle aanspraken van Klant vervallen in ieder geval een jaar na het eindigen van de Overeenkomst.

Artikel 22 - Beperking van aansprakelijkheid Diensten
22.1 Alle bewaringen van zaken in de opslagruimte zal geschieden voor rekening en risico van Klant. Klant dient zich tegen alle risico’s, die de opgeslagen en/of in bewerking gegeven zaken tijdens de duur van de Overeenkomst kunnen treffen, steeds afdoende te verzekeren.
22.2 Indien sprake is van toerekenbare tekortkoming van Sluis Watersport, is Sluis Watersport uitsluitend gehouden tot betaling van enige schadevergoeding indien Klant Sluis Watersport binnen 14 dagen na ontdekking van de tekortkoming in gebreke heeft gesteld en Sluis Watersport deze tekortkoming vervolgens niet binnen een redelijke termijn heeft hersteld. De ingebrekestelling dient schriftelijk te zijn ingediend en bevat een dusdanige nauwkeurige omschrijving/onderbouwing van de tekortkoming, zodat Sluis Watersport in staat is om adequaat te reageren.
22.3 Indien het verrichten van Diensten door Sluis Watersport leidt tot aansprakelijkheid van Sluis Watersport, is die aansprakelijkheid beperkt tot de waarde van de vermiste of beschadigde zaken, doch het totale bedrag dat in het kader van de Overeenkomst wordt gefactureerd op het moment van in ontvangst name van de zaken door Sluis Watersport, doch slechts ten aanzien van de door Klant geleden directe schade tenzij de schade het gevolg is van opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid zijdens Sluis Watersport. Onder directe schade wordt verstaan: redelijke kosten gemaakt ter beperking of voorkoming van directe schade, de vaststelling van de schadeoorzaak, de directe schade, de aansprakelijkheid en de wijze van herstel.
22.4 Sluis Watersport sluit uitdrukkelijk alle aansprakelijkheid uit voor gevolgschade. Sluis Watersport is niet aansprakelijk voor indirecte schade, bedrijfsschade, winstderving en/of geleden verlies, gemiste besparingen, schade door bedrijfsstagnatie, vermogensverliezen, vertragingsschade, renteschade en immateriële schade.
22.5 Indien door of namens Klant een derde wordt ingeschakeld, is Sluis Watersport nimmer aansprakelijk voor het handelen van de door Klant ingeschakelde derde.
22.6 Sluis Watersport is mits hij aan zijn zorgplicht heeft voldaan en behoudens tegenbewijs, niet aansprakelijk voor schade die het gevolg is van bijzondere risico's verbonden aan een of meer van de volgende omstandigheden:
22.6.1 schade aan of verlies van de in bewaring genomen zaken indien de schade of het verlies voortkomt uit eigen gebrek of eigen bederf van deze zaken.
22.5.2 schade veroorzaakt door het uitlopen van vloeibare stoffen uit lampen, flessen, vaten en dergelijke.
22.6.3 schade aan elektrische, elektronische en mechanische apparatuur, barometers voor zover de schade uitsluitend samenhangt met de aard of de staat van de betrokken zaak.
22.6.4 schade door de aard van bepaalde zaken zelf, die door met deze aard samenhangende oorzaken zijn blootgesteld aan geheel of gedeeltelijk verlies of aan beschadiging, in het bijzonder door ontvlamming, ontploffing, smelting, breuk, corrosie, bederf, uitdroging, lekkage, normaal kwaliteitsverlies, of optreden van ongedierte of knaagdieren.
22.6.5 onvolledigheid of gebrekkigheid van cijfers, letters of merken der colli’s.
22.7 Klant vrijwaart Sluis Watersport voor alle kosten die Sluis Watersport heeft moeten maken als gevolg van door Klant in bewaring gegeven zaken, alsmede alle noodzakelijk gemaakte kosten van eventuele ontruiming, verkoop en betekening van deurwaardersexploten.
22.8 Indien de door Sluis Watersport ontvangen zaken in hun eventuele verpakking niet in dezelfde dan wel in de overeengekomen staat worden afgeleverd, is Sluis Watersport, behoudens overmacht en het verder in deze voorwaarden bepaalde, voor de daardoor ontstane zaakschade aansprakelijk. De last van de zaakschade te bewijzen rust op Klant.
22.9 Sluis Watersport is niet aansprakelijk voor schade die Klant lijdt doordat deze niet heeft voldaan aan zijn informatieverplichting.
22.10 Alle aanspraken van Klant wegens tekortschieten aan de zijde van Sluis Watersport vervallen indien deze niet schriftelijk en gemotiveerd zijn gemeld bij Sluis Watersport binnen 12 maanden nadat Klant bekend was of redelijkerwijs bekend kon zijn met de feiten waarop zij haar aanspraken baseert. 12 maanden na het beëindigen van de Overeenkomst tussen partijen vervalt de aansprakelijkheid van Sluis Watersport.

Artikel 23 - Vrijwaring en juistheid van informatie
23.1 Klant is zelf verantwoordelijk voor de juistheid, betrouwbaarheid en volledigheid van alle gegevens, informatie, documenten en/of bescheiden die zij aan Sluis Watersport verstrekt in het kader van een Overeenkomst. Ook als deze gegevens afkomstig zijn van derden is Klant hiervoor verantwoordelijk. Indien Sluis Watersport op de hoogte is, of redelijkerwijze behoorde te weten van de onjuistheden in de opdracht, waaronder begrepen fouten of gebreken in de door Klant verstrekte plannen, tekeningen, berekeningen, bestekken of uitvoeringsvoorschriften, is Sluis Watersport verplicht om Klant hiervoor te waarschuwen.
23.2 Klant vrijwaart Sluis Watersport van elke aansprakelijkheid ingevolge het niet of niet tijdig nakomen van de verplichtingen uit het vorige lid.
23.3 Klant vrijwaart Sluis Watersport voor aanspraken van derden met betrekking tot intellectuele eigendomsrechten op de door Klant verstrekte gegevens en informatie, die bij het uitvoeren van de Overeenkomst gebruikt kunnen worden.
23.4 Indien Klant elektronische bestanden, software of informatiedragers aan Sluis Watersport verstrekt, garandeert Klant dat deze vrij zijn van virussen en defecten.
23.5 Klant vrijwaart Sluis Watersport tevens van alle schade, boetes, (last onder) dwangsom, vorderingen en andere overheidsmaatregelen.

Artikel 24 - Intellectuele eigendomsrechten
24.1 Alle IE-rechten en auteursrechten van Sluis Watersport (inhoudende maar niet beperkt tot alle krachtens de Overeenkomst ontwikkelde, dan wel ter beschikking gestelde tekeningen, ontwerpen, modellen, voorbereidend materiaal en meer) berusten uitsluitend bij Sluis Watersport en worden niet overgedragen aan Klant.
24.2 Klant verkrijgt slechts de gebruiksrechten en bevoegdheden die zij uitdrukkelijk bij de Overeenkomst heeft verkregen.
24.3 Het is Klant verboden om de producten waarop het intellectuele eigendomsrecht van Sluis Watersport rusten anders te gebruiken dan overeengekomen in de Overeenkomst.
24.4 Klant geeft toestemming aan Sluis Watersport om foto’s te maken van het opgeleverde, en/of de door Klant gemaakte foto’s van het opgeleverde te plaatsen op zijn website en/of social media kanalen ten behoeve van reclame- en promotiedoeleinden.

Artikel 25 - Toepasselijk recht
25.1 Op de rechtsverhouding tussen Sluis Watersport en Klant is Nederlands recht van toepassing. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag (CISG) is uitdrukkelijk uitgesloten.
25.2 Sluis Watersport kan deze algemene voorwaarden eenzijdig wijzigen. De meest actuele versie is te vinden op de website.
25.3 Alle geschillen, ontstaan door of naar aanleiding van de Overeenkomst tussen Sluis Watersport en Klant, worden beslecht door de bevoegde rechter van de rechtbank Midden-Nederland (locatie Almere) tenzij bepalingen van dwingend recht leiden tot bevoegdheid van een andere rechtbank.